خرید کادو

راهنمای خرید عطر

راهنمای خرید عطر

عطرها یکی از آن نشانه ها و مؤلفه‌هایی هستند که اغلب اوقات یادآور عزیزان بسیاری از افراد است. حتماً برایتان پیش‌ آمده که در حال عبور از خیابانی و یا در محل کار و یا دانشگاه از کنار فردی عبور کرده باشید و عطری آشنا شنیده باشید. ناخودآگاه چند دقیقه‌ای را به فکر فرو خواهید رفت که این بو چقدر برایتان آشناست و در ذهنتان به دنبال فرد موردنظر می‌گردید. با توجه به این موضوع آیا تا به امروز برایتان سؤال پیش آمده که چرا از عطر استفاده می‌کنیم؟ از تاریخچه عطر چقدر اطلاعات دارید؟ دلیل استفاده عطر را در چه می‌دانید؟ چقدر اطلاعات در رابطه با خرید عطر اطلاعات دارید؟ ما امروز در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی را در رابطه با عطر به شما اشتراک بگذاریم تا راهنمای خرید عطر جامعی را در دست داشته باشید.

چرا عطر می ‌زنیم؟

عطرها فارغ از اینکه بوی خوب و خوشایندی را به لباس و بدن شما می‌بخشند، باعث تقویت و افزایش روحیه شما تأثیرگذار هستند. از جهتی دیگر عطرها به نوعی پیام دهنده حال شما به اطرافیانتان است. زیرا هنگامی‌که شما از عطر برای بالا بردن سطح انرژی و بوی خوب بدنتان استفاده می‌نمایید، همین انرژی و حال خوب را نیز به اطرافیانتان انتقال می‌دهید. یکی از دلایلی که استفاده از عطر را بر هر فردی واجب کرده آن حس سر زنده بودن و اعتماد به نفسی است که بعد از زدن آن تجربه خواهید کرد. عطرهایی بیشمار از برندها و شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا تولید شده‌اند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند نمایانگر شخصیت درونی و اصلی شما باشند. اگر قصد دارید که فردی با شخصیتی منحصر به فرد و خاص باشید نکته بعدی را حتماً در نظر داشته باشید. آن نکته این است که به هیچ‌ وجه بوی عطری را که دوست ندارید تهیه نکنید. در اینصورت شما یک تقلید کار هستید که حتی بوی عطرتان را برای محبوبیت در مقابل دیگران انتخاب کرده‌اید و نه شخص خودتان! یکی دیگر از دلایل استفاده از عطر را می‌توانیم در مرکز توجه قرار گرفتن در میهمانی‌ها و محل کار نیز اشاره کرد. رایحه درمانی یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند همگان را برای استفاده از عطر ترغیب نمایید. برای اینکه با عطر آشنایی بیشتر و عمیق‌تری داشته باشید در ادامه همراه ما باشید تا مروری بر تاریخچه عطر داشته باشیم.

چرا عطر می ‌زنیم؟

تاریخچه عطر

منشأ عطر را می‌توان به مصریان باستان نسبت داد که با سوزاندن روغن‌ها، ادویه‌ها و عطرهای معطر برای خوشبو کردن فضا در جشن و مراسم‌های مذهبی خود نیز از آن استفاده می‌کردند. با توجه به این مسئله ریشه کلمه عطر یا همان Perfume به معنی دود و از کلمه Fume گرفته شده است. ترکیبات عطر در ابتدای پیدایش آن مربوط به عطر چوب است که از سوزاندن چوب‌ها به دست می‌آمد. بعد از مدتی رومیان توانستند عطرهای مایع قابل استفاده بر روی بدن را برای اولین بار به دنیا عرضه کردند. این عطرها ترکیبی از پودرهای خوشبو کننده و روغن بودند که بر استفاده روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اولین عطرساز در تاریخ خانمی به نام تاپوتی بودکه شیمیدانی در هزاره دوم قبل از میلاد می‌زیسته است. خانم تاپوتی توانست نزدیک به عطرهای امروزی با ترکیب روغن، تقطیر گل‌ها و دیگر مواد افزودنی تولید کند.
تاریخچه پیدایش عطر در ایران هم مربوط دوران زندگی ابوعلی سینا باز می‌گردد که برای اولین بار از روش تقطیر بر روی گل رز توانست عطر تولید نمایید.
از همان زمان دسترسی بشر به عطر و خوشبو کننده این محصول توانست اکثریت افراد و جوامع را به خود جذب کند. در همان دوران عناصر اصلی تشکیل دهنده عطرها از برخی بدن برخی حیوانات نظیر وال و آهو گرفته می‌شد که برای جلوگیری از انقراض آن‌ها شرکت و سازنده‌ها وارد عمل شدند. این شرکت‌ها توانستند با دسترسی به فرمول مصنوعی این عناصر اصلی توانستند در اواخر قرن نوزدهم به تولید صنعتی دست پیدا کنند. در همین دوران شرکت‌ها توانستند مواد شیمیایی و مصنوعی معطر همچون وانیلین و … را تولید نمایند. پس از سال‌ها در اواسط قرن بیستم بود که شرکت‌هایی عطرسازی بسیاری وارد بازار کار شدند و توانستند عطرهای مختلف را به بازار ارائه دهند. در ادامه مطلب راهنمای انتخاب عطر با انواع رایحه ها آشنا می شوید.

راهنمای انتخاب عطر تاریخچه

انواع رایحه عطر

انتخاب عطر چه برای خودمان و چه برای عزیزانمان کار دشواری است از این جهت که شناخت انواع رایحه‌ها کار آسانی نیست. به همین دلیل ما در راهنمای خرید عطر، انواع رایحه عطر را در برای انتخاب درست و راحت در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با اعتماد به نفس کامل برای خرید عطر دلخواهتان وارد فروشگاه شوید.
عطرها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند :
عطر گرم
عطر خنک
هر کدام از این دو دسته دارای چهار زیرمجموعه بوده که از ترکیب دو یا چند مورد از آن‌ها یک عطر تهیه می‌شود.

دسته ‌بندی عطرهای گرم

• فوژه (Fougere)
• شرقی (Orientenal)
• چوبی (Woody)
• چرمی (Leather)

دسته بندی عطرهای خنک

• شیپغ (Chyper)
• مرکبات (Citrus)
• آروماتیک یا معطر (Aromatic)
• گلی (Floral)

انواع رایحه عطر

آشنایی با نت عطرها

نکته مهمی که در هنگام خرید عطر باید به آن توجه داشته باشید، نت عطر است. هنگامی‌که شما با این مبحث آشنا باشید، از میزان ماندگاری و دوام عطرتان باخبرید. بله نت‌های 3 گانه عطر در واقع ترکیبات اصلی عطرها هستند که با هرم سه‌گانه عطر را تشکیل می‌دهند. نت‌ها را می‌توان در سه دسته اولیه، ثانویه و پایانی تقسیم‌ بندی نمود که در ادامه مطلب راهنمای خرید عطر به شرح هرکدام خواهیم پرداخت.

• رایحه نت اولیه

همان‌طور که از نام آن مشخص است اولین بویی که پس از اسپری کردن هر عطری احساس می‌کنید را نت اولیه می‌نامند. نت اولیه نقش بسزایی در انتخاب عطر شما دارد و می‌تواند در انتخاب شما تأثیرگذار باشد. دوام این لایه از عطر چیزی بین 5 الی 15 دقیقه است. این لایه از عطر نقش مهمی در آماده کردن مخاطب برای نت‌های بعدی دارد. از رایحه‌های عطر خوشبو این نت می‌توان به مرکبات نظیر لیمو، پرتقال، نارنگی، نارنج و هرآنچه که بوی تازگی را به مخاطب القا کند در این لایه قرار داده شده است. همچنین رایحه گل‌ها نظیر اسطوخودوس، رز و رایحه ریحان و رازیانه از دیگر رایحه‌هایی ست که در این مرحله از آن‌ها بیشتر استفاده می‌گردد.

• رایحه نت ثانویه

این لایه شما را با رایحه‌های جدیدی در دل عطر آشنا می‌کند که تقریباً 70 درصد از رایحه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد. نکته هیجان‌انگیز اینکه در این لایه شما هنوز هم مقداری از نت اولیه را دارید و در عین حال بعد از لایه دوم آماده برای ورود به لایه آخر و نت پایانی هستید. همچنین از لحاظ ماندگاری این نت به نسبت نت اولیه ماندگاری بیشتری دارد. محبوب‌ترین رایحه‌های که در این لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به روغن گل‌های نظیر بهارنارنج، یاسمن و … اشاره داشت. هل، دارچین، فلفل، کاج، برگ لیمو از دیگر رایحه‌هایی هستند که در این لایه از عطرها به مشام می‌رسند. از دیگر رایحه‌هایی که در این هرم سه‌گانه و در لایه میانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رایحه‌های میوه‌ای و ادویه‌جات است.

• رایحه نت پایانی

لایه آخر که لایه‌ای تأثیرگذار است با ترکیب نت ثانویه به شما بوی ملایم و گیراتری را ارائه می‌دهد. در لایه آخر شما با رایحه‌های سنگین‌تری نسبت به دو لایه قبل مواجه هستید و همین امر باعث ماندگاری عطر شما می‌شوند. از رایحه‌هایی که شرکت‌ها برای نت پایانی که نقش بسزایی در ماندگاری عطر دارد استفاده می‌نمایند می‌توان به وانیل، مشک، عنبر، سدر، عود، چوب صندل و سایر رایحه‌های چوبی اشاره داشت. رایحه این لایه در عطرهای اورجینال پس از گذشت 30 دقیقه مشخص می‌گردد. به دلیل نافذ بودن بیشتر این نت، رایحه آن بیشتر مورد توجه و خاطر همگان قرار می‌گیرد.
نکته بعدی که در این راهنمای خرید عطر قصد داریم با شما بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، غلظت عطر است.

غلظت عطر

همان‌طور که تاریخچه عطر اشاره داشتیم، صنعت عطرسازی به دلیل محبوب بودن آن در بین مردم روز به ‌روز گسترده‌تر شد. این گسترش منجر به تولید عطر با غلظت‌های مختلف گردید. شاید برایتان عجیب ترکیبات اصلی عطر از آب، روغن و الکل است که با توجه به درصد به کار رفته آن‌ها در محصول غلظت‌های تقسیم‌ بندی می‌گردند. قدرت پخش، ماندگاری، میزان روغن عطری به کار رفته و همچنین میزان الکل عطر نشان از غلظت آن محصول است.
عطرها را به لحاظ غلظت به 5 دسته تقسیم بندی می‌کنند که عبارت‌اند از:
• پرفیوم
• ادوپرفیوم
• ادوتویلت
• ادکلن
• ادوفرش
برای آَشنایی بیشتر در ادامه مطلب راهنمای خرید عطر به توضیح هرکدام از این 5 غلظت خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید عطر غلظت

پرفیوم

پرفیوم یا همان عطر خالص دارای بیشترین میزان غلظت عطر است. این دسته که به اکستریت پرفیوم هم معروف اند غلظتی بین 15 تا 40 دارند که به طور میانگین معمولاً بین 20 تا 30 درصد است. شما با استفاده از این نوع عطر، بوی خوش و ماندگار این محصول را چیزی بین 6 الی 8 بر روی بدن و یا لباس خود احساس خواهید کرد. اگر پوست حساسی دارید این عطر گزینه بسیار عالی برای شما خواهد بود زیرا کمترین میزان الکل در این محصول به کار رفته شده است. اگر دارای بودجه محدودی هستید این گزینه برای شما مناسب نخواهد چرا که به علت کیفیت بسیار بالا، قیمت بالایی دارد.

ادوپرفیوم

این دسته از عطرها در رده دوم غلظت و پس از پرفیوم قرار می‌گیرند که به Eau de parfum معروف هستند. غلظت این دسته چیزی بین 15 تا 20 متغییر بوده که بین 4 الی 5 ساعت ماندگاری دارند. به علت الکل به کار رفته در این محصول ادوپرفیوم ها از قیمت و ماندگاری کمتری برخوردار هستند.

ادوتویلت

دسته سوم به ادوتویلت تعلق دارد که دارای غلظتی بین 5 تا 15 درصد هستند. این دسته که به Eau de toilette معروف بوده به علت قیمت مناسب از محبوبیت بیشتری بین مردم برخورد هستند. همچنین این محصول به دلیل میزان الکل بیشتر از ماندگاری کمتری برخوردار است. چنانچه قصد دارید این محصول را تهیه نمایید فراموش نکنید که این عطر بعد از گذشت 2 الی 3 ساعت نیاز به تمدید دارد. اگر قرار کاری در پیش دارید و یا چنانچه به یک میهمانی شب دعوت شده‌اید استفاده از ادوتولیت را فراموش نکنید.

ادکلن

ادکلن یا EDC (Eau de Cologne) دارای غلظتی بین 2 الی 4 درصد است که به دلیل درصد الکل بیشتر ماندگار کمتری نسب به سایر محصولات دارد. ادکلن ها برای پخش بود و خوشبو نگه داشتن شما هر 2 ساعت یکبار نیاز به تمدید دارند.

ادوفرش

ادوفرش ها که از خانواده ادکلن هستند دارای غلظتی بین 1 تا 3 دارند و تنها تفاوت آن نسبت به سایر محصولات این است که بجای الکل زیاد، از آب استفاده گردیده است.
حالا که با انواع غلظت عطرها آشنا شدیم نوبت آن رسیده تا در ادامه راهنمای خرید عطر نوع پوست و انتخاب عطر مناسب آن اطلاعات لازم را کسب کنیم.

نوع پوست و انتخاب عطر مناسب

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در خرید عطر نقش مهم و تأثیرگذاری دارد پوست شماست. شاید این موضوع برایتان جالب و کمی عجیب به نظر برسد اما به دلیل ویژگی‌های خاص پوست باید به آن توجه داشت. اولین قدم برای این شناخت نوع پوستتان است زیرا در غیر صورت ماندگاری و پخش بوی مدنظرتان را احساس نخواهید کرد. پوست در دو دسته خشک و چرب تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به توضیح بیشتر هرکدام خواهیم پرداخت.

نوع پوست و انتخاب عطر مناسب

انتخاب عطر برای پوست خشک

پوست‌های خشک همان‌طور که از نامشان پیداست، پوست‌های کم آبی هستند. به دلیل نوع ترکیبات عطر و ترکیب نشدن آن رطوبت و همچنین اینکه این نوع پوست از رطوبت پایینی برخوردار بوده، عطر ماندگاری کمی دارد. حالا که نوع پوست را شناختید نوبت آن رسیده عطر مناسب این نوع پوست را بشناسید. اگر شما دارای چنین پوستی هستید بهترین انتخاب برای شما، عطرهای شیرین و گرم با غلظت بالا مناسب است؛ اما اگر این رایحه‌ها جز علایقتان نیست می‌توانید برای ماندگاری بیشتر عطرتان، محل موردنظر با مقداری کرم مرطوب کننده مرطوب نمایید. همچنین می‌توانید عطر را بر روی نقاط نبض‌دار نظیر مچ دست، پشت گوش و روی گردن استفاده کنید. به طور کل عطرهایی با رایحه‌های تند و غلیظ نظیر رایحه‌های چوبی و یا مشک بسیار مناسب است.

انتخاب عطر برای پوست چرب

پوستی مرطوب با درصد چربی بالا که با براق بودن پوست قابل تشخیص است. پوست چرب به دلیل روغنی بودن که نشاءت گرفته از فعالیت شیمیایی بالای بدن است باعث دوام بیشتر عطر بر روی پوست می‌گردد. به علت تولید چربی بالای این نوع پوست بهتر است از رایحه‌های گلی، گیاهی، سرد و خنک و همچنین رایحه‌های میوه‌ای با غلظت کمتر استفاده نمایید. علت تأکید بر غلظت کمتر عطرها به این دلیل است که این نوع پوست‌ها فعال هستند و چربی زیادی تولید می‌کنند ممکن است بوی ناخوشایندی را ایجاد کنند.

انتخاب عطر با توجه به رنگ پوست

فاکتور بعدی که نقش مهمی در انتخاب عطر دارد، رنگ پوست شماست. بنا به مواد و مولکول‌های تشکیل دهنده عطرها، برای رنگ پوست‌های مختلف، عطر همان رنگ پوست پیشنهاد می‌گردد. جالب است بدانید که برخی از عطرها با توجه به نوع ترکیبات و مولکول‌های موجود در خود، بر روی پوست‌های خاصی مانند پوست سبزه ماندگاری و پخش بوی بهتری دارند. حال اگر شما پوستی سبزه یا گندمی رنگ دارید بهتر است از عطرهای گرم و مشرق زمینی استفاده نمایید.

تشخیص عطر خوب

بعد از کسب اطلاعات کلی نسبت به عطر، زمان آن فرا رسیده که در این راهنمای خرید عطر، به روش تشخیص عطر خوب بپردازیم. با این روش‌هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت شما می‌توانید عطر خوب و اصل را از فیک و قلابی به راحتی تشخیص دهید.
• اولین راه تشخیص عطر خوب انتخاب یک فروشگاه عطر فروشی معتبر است. اینکه فروشگاه فیزیکی و یا آنلاین را انتخاب کنید فرقی خاصی ندارد تنها نکته مهمی که باید به آن توجه نمایید معتبر بودن و دارا بودن نشان اعتماد الکترونیک است. برخی بر این عقیده دارند که خرید از فروشگاه حضوری بهتر از خرید آنلاین است زیرا شما می‌توانید در صورت ناراضی بودن محصول را بازگردانید. اما جالب است بدانید که فروشگاه‌های آنلاینی وجود داردکه دارای نشان اعتماد الکترونیک بوده و اصالت کالا را به شما ضمانت می‌دهند. همچنین درخرید آنلاین شما می‌توانید به راحتی از قسمت نظر کاربران کیفیت کار آن فروشگاه را بسنجید. ما در یادمه شاپ، یک فروشگاه خرید هدیه اینترنتی ست که اصل بودن کالا را به کاربر ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه عطرهای تقلبی بسیاری در سطح شهر و کشور وجود دارد، می‌بایست در خرید و پرداخت هزینه دقت کافی داشته باشید.
• دومین راه تشخیص شیشه و جعبه عطر موردنظرتان است که حتماً قبل از خرید تحقیق و تفحصی در مورد آن داشته باشید. همه جعبه‌ها دارای سریال و ترکیبات استفاده شده در آن عطر هستند. به اشتباهات گرامری نوشته شده در پشت جعبه محصول حتماً توجه داشته باشید. نکته‌ی بعدی که در همین روش می‌شود به آن پرداخت، شماره‌های نوشته شده زیر بارکد است. این شماره‌ها برای تشخیص اصالت کالا از سوی شرکت‌های سازنده عطر نوشته شده است.
• سومین راه برای خرید یک عطر خوب، سنجیدن قیمت‌هاست. تجسم کنید برای خرید عطر محبوب و معروفی وارد فروشگاهی می‌شوید؛ اما هنگامی‌که قیمت اعلام شده را می‌شنوید حسابی شوکه می‌شوید؛ زیرا معمولاً عطرهای اصل و باکیفیت دارای قیمت نسبتاً بالایی هستند. پس باید در صورت مواجه با این قیمت‌ها سریعاً از فروشگاه خارج شوید تا محصول تقلبی را تقدیمتان نکنند!
• تفاوت در رنگ شیشه‌های عطر
• تفاوت در رنگ خود عطرها
• درب شیشه عطر
• تفاوت در طراحی و متریال بسته بندی
• و در آخر تست و اسپری کردن عطر می‌تواند کمک کننده خرید یک عطر خوب برای شما باشد.

تشخیص عطر خوب

معیار انتخاب عطر

در طول زندگی بشر، انسان‌ها همیشه برای متمایز بودن از دیگر افراد همیشه در تلاش بوده‌اند. یکی از ویژگی‌های خوبی که می‌تواند شما را نسبت به بقیه افراد متمایزتر کند، خوشبو بودن است. زمانی که شما به بهداشت فردی و اجتماعیتان که به نوعی مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما همین خوشبو بودن مستلزم نکاتی است که نباید آن‌ها را فراموش کنید. دو نمونه از نکاتی که باید به عنوان معیار انتخاب عطر در نظر بگیرید، تیپ شخصیتی و موقعیتی ست که قصد استفاده از عطر را دارید. ما در ادامه راهنمای خرید عطر شما را با این دو مؤلفه مهم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

راهنمای خرید عطر بر اساس تیپ شخصیتی

عطر ابزاری قدرتمند برای بیان شخصیت ما، ایجاد تصویر از خود و تعامل با دیگران است. در واقع رایحه‌ها در زندگی روزمره ما را همراهی می‌کنند و با بیان خاطرات و احساسات، چیزی درباره ما می‌گویند. بنابراین انتخاب عطری که نمایی از شخصیت و علایق شما باشد می‌تواند شمای خوبی از شما را به دیگران نشان دهد.
• افراد خونگرم و شوخ‌ طبع : رایحه شیرین از محبوب‌ترین رایحه‌های این دسته از افراد است که می‌توانید ساعات خوشی را در همصحبتی با آن‌ها تجربه نمایید. از رایحه‌های محبوب خانواده شیرین می‌توان به رایحه وانیل، مرکبات و گل‌ها نیز اشاره داشت.
• افراد مسئولیت‌پذیر و باهوش : عطرهایی با رایحه‌ی گرم و تند مخصوص افراد مسئولیت‌پذیر است که معمولاً بنا به شخصیتی که دارند جذب این دسته از رایحه‌ها می‌گردند. از دیگر مشخصه‌های این افراد می‌توان به اعتماد به نفس بالا و شاداب بودنشان اشاره کرد. از عطرهای تند محبوب و معروف مردانه می‌توان به خانواده لالیک نظیر Encre Noire و یا Fruit du Movement اشاره داشت. همچنین رایحه‌های تند زنانه عطرهایی با رایحه‌ی زنجبیل چوب و … هستند.
• افراد دقیق و قوی : این افراد معمولاً از عطرهای با رایحه‌های تلخ استقبال می‌کنند. این افراد کاری به حاشیه ندارند و وقت خود را تنها بر روی هدفشان قرار می‌دهند. از عطرهای معروف تلخ می‌توان به جورجیو آرمانی اشاره کرد که ترکیبی از قهوه، تنباکو، چرم که بهترین برای آقایان هستند. عطر نارسیسو رودریگز هم جز عطرهای تلخ زنانه است که در بین خانم‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.
• افراد آرام و احساساتی : عطر مورد علاقه این افراد عطرهایی با رایحه ملایم نظیر کلوین کلاین برای آقایان و خانم‌ها است. این افراد معمولاً دارای شخصیتی اسرارآمیز و مرموزی هستند. از دیگر عطرهای محبوب خانم‌های آرام می‌توان به رایحه‌های گلی و میوه‌ای ملایم اشاره کرد.
راهنمای خرید عطر بر اساس موقعیت
خرید عطر بر اساس موقعیت به سه دسته تقسیم می‌گردد:
• کاری : بهترین انتخاب برای موقعیت‌های کاری علی‌الخصوص اگر شما با ارباب رجوع سر و کار دارید، عطرهای ملایم است. این دسته از رایحه همیشه برای همه‌ی افراد خوشایند است و باعث ناراحتی و مشکل برای فردی نمی‌گردد.
• میهمانی : اینکه شما از چه عطری برای میهمانی استفاده کنید، به جو میهمانی بستگی دارد! اگر شما در فضایی باز و یا یک مراسم رسمی دعوت شده‌اید بهترین انتخاب، استفاده از رایحه‌ی تلخ و گرم است. اما اگر به یک مهمانی معمولی و خودمانی دعوت‌ شده‌اید، انتخاب یک عطر مشهور مناسب خواهد بود.
• خانه : اینکه در منزل از چه عطری با چه رایحه‌ای استفاده نمایید کاملاً به روحیات خود و اطرافیانتان باز می‌گردد البته بهتر است در خانه از عطر ارزان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید